
Bosökarpärm
Center mot hemlöshet har med hjälp av metoden Användardriven innovation tagit fram ett stöd för att arbeta med boendevägledning. Användardriven innovation kallas också tjänstedesign och är en metod där användarens behov bidrar till att ta fram lösningar tillsammans med utförare.
Du kan läsa mer om metoden på Sveriges kommuner och regioners (SKR:s) hemsida: Innovationsguiden.
Pärmen är ett resultat av intervjuer som genomfördes med personer som befann sig i strukturell hemlöshet och materialet svarar på frågor och möter behov som framkom. Den används när besökare har behov av boendevägledning på Center mot hemlöshets Öppna hus.
Informationen är hämtad från Göteborgs Stads material kring att söka bostad, Bostadsförmedling - Göteborgs Stad (goteborg.se), samt material som används av boenderådgivare inom Göteborgs Stad.
Bosökar-pärmen innehåller information, tips och checklistor som vi hoppas ska vara till hjälp för alla som möter personer i behov av ett boende. Det kan vara förstahandskontrakt, andrahandskontrakt eller inneboendekontrakt. Den innehåller också exempel på personligt brev till hyresvärden och olika listor att fylla i och skriva ut. Som vilka bostäder man sökt (för att lämna till handläggare på socialtjänsten) eller inloggningsuppgifter till olika bostadsköer.
Du som möter personer i hemlöshet får gärna använda dem som de är eller utveckla dem så att de passar dig och din verksamhet
Innehåll i pärmen
Här kan du klicka på de olika dokumenten för att se dokumenten som finns i pärmen. Du får gärna skriva ut och använda dem eller inspireras för att göra om dem. Vissa avsnitt är länkar till hemsidor då de innehåller material som uppdateras regelbundet (till exempel statistik från Boplats).
Här finns dokument som vi har utskrivna i pärmen för att kunna dela ut.
Det är tips och olika listor som kan fyllas i.