Skip to main content

Nyhetsbrev - Brukarinflytande nummer 6, 2024

Verksamhetsrådet oktober 2024  

Filippa Gagnér Jenneteg från Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa Göteborg och Västra Götaland (NSPH) var inbjuden till Verksamhetsrådets möte i oktober för att berätta mer om kunskaps(o)rättvisa; att olika sorters kunskap inte tillvaratas på ett jämlikt sätt beroende på vem som är avsändare. NSPH Göteborg och Västra Götaland har arbetat fram en checklista och ett diskussionsmaterial som beskriver vad kunskaps(o)rättvisa är och hur den kan minskas. Materialet är framtaget och bygger på två studier.   
 
Tre olika sorters orättvisor 
•    Vittnes(o)rättvisa - Hur trovärdig är den som talar? 
•    Tolknings(o)rättvisa - Tolkar vi världen på olika sätt? 
•    Deltagar(o)rättvisa - Deltar vi på lika villkor?  
 
NSPH riks håller just nu på att omarbeta diskussionsmaterialet till en webbutbildning som kommer att publiceras för allmänheten någon gång under vårterminen 2025.   
 
Så kan diskussionsmaterialet användas  
Materialet har tagits fram för att undersöka vad som kan hjälpa till när man ska börja arbeta med brukardelaktighet och brukarinflytande. Materialet kan användas i sammanhang där det redan förekommer samarbete mellan tjänstepersoner och brukarrepresentanter, samt vid uppstart eller utvärdering av projekt och arbetssätt som har fokus på brukarinflytande.  
 
Tillfället blev uppskattat. Verksamhetsrådets medlemmar kunde på olika sätt relatera till de olika orättvisorna som lyftes fram. På mötet diskuterades hur vi kan bli bättre på att synliggöra och arbeta med kunskaps(o)rättvisor. Vi kommer se över hur materialet kan användas i Verksamhetsrådet och andra verksamheter inom Boende och hemlöshet.  
 
Reflektioner från mötet 
•    Kunskaps(o)rättvisa var en Aha-upplevelse. Jag kunde sätta saker i ett sammanhang 
 
•    Presentationen om kunskaps(o)rättvisa var enormt givande 
 
•    Otroligt spännande. Häftigt att gå in i helgen med mötet i ryggen 
 
•    Kunskaps(o)rättvisa är ett intressant och relevant ämne att prata om. Det handlar om att titta på och arbeta med kulturer. Hoppas vi kan hitta ett bra sätt att jobba med materialet 
 
Länkar till studier  
•    Legitimizing the knowledge of mental health service users in shared decision making: Promoting participation through a web-based decision support tool (K. Grim m.fl. 2019). Länk: klicka här  
•    Legitimizing user knowledge in mental health services: Epistemic (in)justice and barriers to knowledge integration (K. Grim m.fl. 2022). Länk: klicka här 
 


Vintervilan - Ett samarbete mellan Göteborgs Stad och idéburna organisationer i syfte att stärka stödet för personer som lever i hemlöshet.  

Ett intensivt arbete har pågått för att öppna upp fler övernattningsplatser. Målsättningen är att ingen ska behöva sova utomhus under vinterperioden.  
Vintervilan öppnade den 15 november. Ett partnerskap under vinterperioden, mellan Göteborgs Stad och Agape. Här finns 20st extra övernattningsplatser.  
Station Nord - Ett pågående samarbete mellan Social Sydväst och Räddningsmissionen riktat mot EU-medborgare har utökat sina övernattningsplatser från 50st till 70st.   
Jourboendet 35:an har också utökat antalet övernattningsplatser från 12st till 14st.  

Det finns totalt 42st extra övernattningsplatser under vinterperioden. Den som lever i hemlöshet får möjlighet till en stunds vila, mat, dusch och att tvätta sina kläder. Det ger också en chans att prata om sin situation. Personal på boendena ger stöd med länkning. Exempelvis kontakt med socialtjänsten, sjukvården, frivillighetsorganisationer eller annat stöd.  

Steg att gå för dig som vill ansöka om biståndslös plats för natten   
•    Steg 1: Kontakta det socialkontor i den stadsdel där du är eller senast var skriven 
 
•    Steg 2: Kontakta socialjouren om det är utanför kontorstid. Telefon: 031-365 87 00. Adress: Stora Badhusgatan 14 
 
•    Steg 3: Kontakta Uppsökarenheten eller 35:an 
-Uppsökarenheten mån-fre, kl. 19-24 samt lör-sön kl. 21.30-24. Telefon: 020–200 303 
-Jourboendet 35:an mån-sön, kl. 19-24 på telefon: 031-712 13 50  
 
•    Steg 4: Kontakt med fältarbetare. Fältarbetarna rör sig ute kvällstid i centrala Göteborg. Exempelvis Nordstan, Centralstationen och Stadsbiblioteket etc.  
 
Pressmeddelande med utökad information finns att ta del av här: klicka här  


Boende och hemlöshets arbete med synpunkter  

Boende och hemlöshet arbetar regelbundet med att fånga upp synpunkter från de som bor i våra boenden eller besöker våra öppna mötesplatser (Smedjan, Huldas Hus, Center mot hemlöshet och Uppsökarenheten),  
Synpunkter är mer än bara klagomål. Synpunkter kan också handla om att ge beröm, förslag eller ställa frågor. Det ger oss en inblick i vad människor tycker och hjälper oss att bli bättre. Synpunkter som kommer in blir registrerad och får ett diarienummer.  
 
Förvaltningens kvalitetsrapport  
Varje år sammanställs alla inkomna synpunkter som blivit registrerad och fått ett diarienummer. De olika ledningsgrupperna har återkommande analysmöten. På dessa möten tittar cheferna på och analyserar synpunkterna som har kommit in.  
 
Alla synpunkter som har kommit in mellan 1 september till 30 augusti sammanställs och redovisas i förvaltningens kvalitetsrapport. Rapporten visar hur kvalitetsarbetet går i verksamheterna inom förvaltningen. Syftet är att säkerställa och förbättra kvaliteten på det arbetet som utförs för de personer som verksamheten är till för.  Kvalitetsrapporten för 2023–2024 publiceras och kan läsas av allmänheten i januari-februari 2025.  

Lämna synpunkter
Synpunkter kan lämnas muntligt, via synpunktsfolder eller på Göteborg Stads hemsida: klicka här. Du kan välja att vara anonym. Om du vill få svar på hur din synpunkt hanteras, behöver du lämna dina kontaktuppgifter. För att din synpunkt ska hanteras snabbare är det viktigt att du anger vilken verksamhet och förvaltning synpunkten gäller. Om du är osäker, kan du fråga någon som arbetar i verksamheten.  

 
 En illustration av en person som lämnar en synpunkt i en gul postlåda
 
 

Att ge ordet och lämna plats – Socialstyrelsens vägledning om brukarinflytande i Socialtjänsten  

Socialstyrelsens vägledning om brukarinflytande publicerades första gången 2013. Den ger en bra överblick hur man kan arbeta med brukarinflytande inom socialtjänst. I år har en efterlängtad uppdatering kommit! Den nya versionen innehåller delar från den tidigare versionen, men också uppdateringar som följer utvecklingen inom området. Den har ett förenklat språk och en mer stilren layout. Läsaren får också mer konkret vägledning hur det systematiserade arbetet med brukarinflytande går till i praktiken,   
•    Här kan du ta del av den uppdaterade versionen: klicka här  
•    Här kan du ta del av den tidigare versionen: klicka här